Στις μέρες μας γίνονται πολλές προσπάθειες για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού ή bullying. Πολλά παιδιά εξακολουθούν να βιώνουν καθημερινά την κακοποίηση με αποτέλεσμα να υποφέρουν και να βασανίζονται.

Η παιδική ηλικία είναι η πιο ευαίσθητη και ευάλωτη περίοδος στη ζωή του ανθρώπου. Γεγονότα που συμβαίνουν σε αυτή τη χρονική περίοδο μπορεί να τον στιγματίσουν για πάντα. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει θύματα του τα παιδιά που είναι πιο συγκρατημένα και εσωστρεφή. Συνήθως εκείνα τα παιδιά που φαίνονται “διαφορετικά” από τα υπόλοιπα.

Σχολικός εκφοβισμός αντιμετώπιση από τους γονείς και τους δασκάλους στο σχολείο

Οι γονείς θα πρέπει να είναι προσεκτικοί και παρατηρητικοί ώστε να καταλάβουν την αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού τους. Αν δουν κάτι ανησυχητικό να συζητήσουν μαζί του ήρεμα. Πρέπει να του εξηγήσουν ότι αν του συμβαίνει κάτι δυσάρεστο μπορεί να το μοιραστεί μαζί τους για να το βοηθήσουν. Όμως αν το παιδί δεν μιλάει, φαίνεται όμως περίεργο, καλό θα ήταν να κάνουν μια επίσκεψη στο σχολείο οι γονείς. Να μιλήσουν με τους καθηγητές ακόμα και με φίλους αν είναι εφικτό προσπαθώντας να καταλάβουν τι συμβαίνει.

Θα πρέπει όμως και οι δάσκαλοι/καθηγητές να έχουν τον νου τους σε όλα τα παιδιά. Αν διακρίνουν κάτι να λάβουν τα ανάλογα μέτρα. Όσον αφορά τα παιδιά που εκφοβίζουν, ακόμα και αν εντοπισθούν κάποια και τα τιμωρήσουν, δεν είναι λύση στο πρόβλημα. Μετά τη λήξη οποιασδήποτε τιμωρίας κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχίσουν να κάνουν το ίδιο! Εξάλλου λογικά θα πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος που ένα παιδί συμπεριφέρεται με τέτοιον σκληρό τρόπο σε ένα άλλο παιδί.

Σχολικός εκφοβισμός αίτια

σχολικός εκφοβισμός ελλάδα

Μπορεί οι γονείς του παιδιού να μην έχουν καλές σχέσεις μεταξύ τους, μπορεί κάποιος από τους γονείς του ή και οι δύο να το κακομεταχειρίζονται, μπορεί να νιώθει αδιαφορία,ίσως ζηλεύει, μπορεί να μην έχει και καμία σχέση με τη συμπεριφορά των γονέων προς αυτό, πάλι όμως πρέπει οι γονείς μόλις καταλάβουν ή μάθουν πώς φέρεται το παιδί τους σε άλλα παιδιά να συζητήσουν μαζί του και να προσπαθήσουν να του εξηγήσουν πόσο λάθος και απαράδεκτο είναι αυτό που κάνει και τι τραγικές συνέπειες μπορεί να επιφέρει.

Αν όμως αποφασίσουν να το τιμωρήσουν για να αλλάξει στάση, το πιο πιθανό που θα καταφέρουν είναι να το κάνουν ακόμα πιο ανεξέλεγκτο.

Επίσης, οι μεγαλύτεροι θα πρέπει να προσέχουν το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν μπροστά στα παιδιά. Πρέπει να προσπαθήσουν να μην προσβάλλουν τους άλλους συνανθρώπους, έτσι ώστε να μη δίνουν λάθος παράδειγμα στο παιδί.

Το παιδί βλέποντας ένα άλλο παιδί δε θα πρέπει να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί αν είναι μαύρος ή άσπρος. Αν ένα αγόρι περπατάει και συμπεριφέρεται σαν κορίτσι, θα πρέπει να σκέφτεται ότι και εκείνο είναι παιδί σαν κι αυτό. Δεν είναι σωστό να το βλάψει με κανέναν τρόπο.

Από που προέρχεται η κακή συμπεριφορά των παιδιών στο σχολείο

Δυστυχώς η κακή συμπεριφορά των παιδιών προέρχεται από τον περίγυρο και κυρίως από την οικογένεια αλλά και το σχολείο. Μεγάλο ρόλο παίζουν και οι εκπομπές που βλέπουν στην τηλεόραση ή διάφορες ιστοσελίδες που επισκέπτονται στο διαδίκτυο. Τα παιδιά συνήθως κάνουν ό,τι βλέπουν και ακούνε.

Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στον τρόπο με τον οποίο μιλάμε ή συμπεριφερόμαστε στα παιδιά κι όταν βλέπουμε ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά , να μην το αφήνουμε, αλλά κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε το παιδί όπως μπορούμε, ακόμα και αυτό που εκφοβίζει, γιατί δεν παύει και αυτό να είναι ακόμα ένα παιδί και με την κατάλληλη μέριμνα να συνειδητοποιήσει πως αυτό που έκανε δεν ήταν σωστό και να αλλάξει συμπεριφορά.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μία μάστιγα της εποχής μας και όχι μόνο.

Η μεγαλύτερη ευθύνη είναι της κοινωνίας, η οποία εξακολουθεί να ζει με απαρχαιωμένο τρόπο σκέψης. Έχουν δημιουργηθεί στερεότυπα εδώ και αιώνες τα οποία δεν αλλάζουν και αντί να βελτιωθεί η ζωή των παιδιών και γενικά των ανθρώπων, όσο πάει δυσχεραίνει.

Την κοινωνία τη συγκροτούμε εμείς, οπότε και είναι δική μας ευθύνη να είμαστε δίπλα στα παιδιά, να τα βοηθάμε και αν χρειαστεί να τα καθοδηγούμε ώστε να μεγαλώσουν σε ένα υγιές περιβάλλον, χωρίς να τους δημιουργηθεί η επιθυμία να βλάψουν κάποιον συνάνθρωπο,αφήνοντάς του πιθανότατα ανεπανόρθωτα ψυχικά τραύματα.

Σχολικός εκφοβισμός συνέπειες

Δυστυχώς οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι άλλοτε ήπιες κι άλλοτε σοβαρές και αμετάκλητες για την ψυχολογία των παιδιών. Ως πρώτη φάση τα παιδιά κλείνονται στον εαυτό τους, γίνονται αντιδραστικά – οξύθυμα, χάνουν την επιθυμία και το ενδιαφέρον τους για να διασκεδάσουν ακόμη κι για πράγματα α’ ανάγκης π.χ σίτιση, καθαριότητα επίσης λόγο φόβου της καθημερινής σκληρής και απαράδεκτης συμπεριφοράς που δέχονται συχνά πολλά από αυτά δεν θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο ή σε κάποια δραστηριότητα θα μπορούσαμε να πούμε πως βρίσκονται σε μια κατάσταση κατάθλιψης που αυτό σημαίνει πως διατρέχει κίνδυνος αυτοκτονίας.

Υπάρχει όμως και μια καθόλου σπάνια περίπτωση όπου παιδιά που έχουν πέσει θύματα του εκφοβισμού, αγανακτησμένα και θέλοντας να δώσουν ένα τέλος σε αυτό που τους συμβαίνει, αποφασίζουν να κάνουν “κακό” στα άτομα που τους προκαλούν τον εκφοβισμό.

Αυτές οι συνέπειες όμως θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν τα παιδιά δεν φοβούνταν να μιλήσουν σε κάποιον μεγαλύτερο. Να πουν τι συμβαίνει, στον γονέα, τον δάσκαλο ή άτομο του κοντινού περιβάλλοντος. Έτσι θα μπορέσει να τα βοηθήσει να ξεφύγουν από την αφόρητη κατάσταση.

bullying